גוש חלב - התענוג מתחיל...

בכל פעם שאני נכנס לכפר המקסים הזה, התענוג מתחיל בהליכה שקולה ומדודה...
בכל מקרה כדאי לדעת שבגוש חלב טיול מתחיל תמיד בטיפוס למרומי הכפר (כנסיה, תצפית) או בירידה לכיוון הנחל... (ביה''כ העתיק ונחל גוש חלב)

לכפר יש שלושה שמות מוכרים: גוש-חלב שהוא שמו העברי הקדום, אל- ג'יש בערבית וג'סקלא ברומית.

למה גוש חלב?

יש אומרים שהשם מצביע על דשנותו של המקום, אחרים מצביעים על אדמת החרסית הלבנה שרואים מסביב לכפר כמקורו של השם, אך אין ספק שיותר מכל ידוע הכפר, בכרמי הזיתים והשמן המשובח, אז כמו היום. איכות הכרמים שבמקום, הם כנראה המקור הראשוני לשם...


הכפר היהודי התפרסם בשמן הזית שאותו סיפקו לבית המקדש. בימי המרד הגדול היה זה מקום מושבו של יוחנן מגוש חלב ממנהיגי המורדים. היו  עוד כמה ניסיונות של התיישבות יהודית חוזרת במקום, כך למשל בתקופת המשנה והתלמוד, גם במאה ה-11 ואפילו בשלהי המאה ה-19, אך כולן לא החזיקו מעמד. בתחילת המאה ה-18 התיישבו בו נוצרים מרוניתים שהגיעו מלבנון. ב-1948 הצטרפו אל הכפר עקורי בירעם, שעדיין מצפים לשוב לאדמתם וכן כפריים מוסלמים מכפרי הגליל העליון.
יוספוס פלביוס בספרו "מלחמות היהודים" כותב על יופיו של הכפר ואופיים הטוב של תושביו: "רק גוש חלב לא נכבשה עוד בידי הרומאים...יושביה היו רודפי שלום, כי ברובם עבדו את אדמתם, ומשאת נפשם כל הימים הייתה ברכת השדה".
בימים האחרונים ביקרו את הכפר אורחים בכלל לא רצויים. נקווה שהשקט, השלום, האחווה והרעות וכל מה שהכפר היפה הזה מייצג, יחזרו לגליל ולאזור כולו. אינשאללה.

מעריב NRG - תג מחיר בגוש חלב - ''אנשים שפלים''


מבט להר מירון מגוש חלב, צילום: זכריה הלוי, פעמי גליל



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בין סניף בנק למעיין - מסלול טיול בשבילי נחל ראש פינה ואתר השחזור של המושבה הישנה

מכתבי פיינברג וסיפור קצר על חמורים

מתחם בית המכס בשלהי תקופת המנדט - נקודת הדרכה בראש פינה