אז מה הסיפור של טנטורה?


(מיקום: רחבה בכניסה למוזיאון המזגגה)
אנחנו נמצאים בכניסה לכפר הערבי טנטורה. (בערבית: طنطورة) הכפר הוקם בתקופה העות'מאנית. משמעות השם טנטורה הוא כובע מחודד ונראה שנקרא כך בגלל צורתו של תל דור הסמוך.
טנטורה גדלה בימי דאהר אל עומר באמצע המאה ה-18. הוא הרחיב את הנמל הקטן ששימש ליצוא כותנה לאירופה. בזמן מסע נפוליאון בארץ ישראל שימשה טנטורה כבסיס לאספקת צבאו. בנסיגתו אחרי המצור על עכו במאי 1799 חנה צבאו בטנטורה, ושם נאלץ להותיר בחולות ובים את תותחי המצור הכבדים שלו.

חלק מהפריטים שהשאיר נראה תכף בתוך המוזיאון.
 

מפרצונים של סלעי כורכר ומים בצבע טורקיז בחוף דור צילום: זכריה הלוי


נוסעים במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-19 מתארים את טנטורה ככפר קטן, כ-30 עד 40 בתים, עם נמל וחאן. בימי המנדט הכפר הלך וגדל. על פי סקר הכפרים 1945, בשנת 1945 שטחי אדמותיו הכולל היו 14,520 דונם ומספר תושביו היה 1490 נפשות!
לאן הם נעלמו? הייתכן שהאדמה בלעה אותם?
בשנת 2000 געשה הארץ כשמחקר של תדי כ''ץ, מאוניברסיטת חיפה חשף את הגרסה הפלסטינית לסיפור של תושבי טנטורה. מחקרו של כ''ץ טען שלוחמי חטיבת אלכסנדרוני במהלך מבצע נמל, ביצעו טבח בתושבים! לוחמי היחידה ובניהם התגייסו לטיהור שמה ובסופו של משפט מתוקשר, פסק בית המשפט ש''לא היה טבח ולא יער'', אוניברסיטת חיפה פסלה את העבודה של כ''ץ, ומאותו רגע החל מחול שדים בינלאומי על מידת החופש האקדמי באוניברסיטאות בארץ. לאוניברסיטת חיפה נגרם נזק רב והיא הוחרמה ע''י מרבית האוניברסיטאות המובילות בעולם.



תמונות מהכפר טנטורה כפי שהם צרובות בנרטיב הפלסטיני, המוסיקה ברקע של מרסל ח'ליפה
 

מכל מקום, טנטורה היה הכפר הגדול הראשון שנכבש על ידי כוחות ההגנה, ועדיין לא היה ניסיון וטרם נקבעו כללים לטיפול באוכלוסייה הערבית. לאחר כיבוש הכפר עזבו רוב תושביו (בין 500 ל-1200) לכפר השכן פוריידיס, שכבר נכנע קודם לכן, ואחדים מתושביו עזבו למשולש הערבי שבצפון השומרון.
זו הייתה התייחסות לנקודת זמן היסטורית ערב קום המדינה, הסיפור של האזור כולו מתפרס על זמן ומרחב גדול יותר כפי שתכף נפגוש באחד מהמוזיאונים היפים בארץ

עוד בנושא:
חטיבת אלכסנדרוני - סופה של עלילת הדם


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בין סניף בנק למעיין - מסלול טיול בשבילי נחל ראש פינה ואתר השחזור של המושבה הישנה

מכתבי פיינברג וסיפור קצר על חמורים

מתחם בית המכס בשלהי תקופת המנדט - נקודת הדרכה בראש פינה