בית המוטור ותימני כנרת - קולונית מטעים במובן הקלאסי


כשסם קוק שר  את ה''ספירטואל'' המפורסם שלו A change is gonna come' בשנות ה-60 של המאה הקודמת. אנחנו חושבים על מטעי קפה ועבדים שחורים באמריקה הרחוקה. גזענות ושאר מריעין בישין... האם יתכן לומר שגם פה לחוף הכנרת הייתה קולוניות מטעים אתנית, בדיוק כמו שם, לגדות המיסיסיפי? 
המבנה הזה על שתי קומותיו נועד במקורו לשמש בית למשאבת המים לצורכי השקיה של שדות עמק הירדן ממי הירדן. אולם בפועל שימש כאכסניה עבור הדסה, תמר-אהובה, שמואל, ישראל, רחל, שולמית, יהודה, מרים, זכריה, שושנה, נתנאל, בת-שבע, ברוך, חזקיה, פנינה, שולמית, ציפורה, רות ואביגיל לבית מרגלית יעל ושושנה לבית צאירי מלכה, ידידה, הדסה ותינוקת ללא שם לבית מנצור...
השמות האלה בחלקם הם "תימני-כנרת", אשר הגיעו הנה בעקבות שליחות יבנאלי לתימן. באותה תקופה הם לא נתפשו כמי ששותפים לרעיון
הציוני, אלא, כקבוצה לא שווה, נבדלת, אשר אמורה לסייע במשימה מסוימת. ייתכן ויוצאי מזרח אירופה אשר נאבקו בשוק העבודה, לא חיפשו יהודים נוספים כמוהם עם רעיונות דומים, אלא חיפשו יהודים דמוי ערבים שיהיו מסוגלים לעבוד כמו ערבים, לקבל שכר נמוך כמו הערבים ולהיות צייתנים כמו הערבים... רק עם הבדל קטן אחד, שיהיו יהודים!
תפיסה זו הייתה מקובלת לא רק
על האיכרים אלא גם על המשרד הארצישראלי ואף על חוגים שונים בישוב. לטענתם: "התימנים בהיותם אנשי עבודה, מסתפקים במועט, חרוצים וישרים, יטיבו למלא את מקום הערבים במושבה ויסתפקו בשכר מועט''.
למעשה כל ההתייחסות לתימנים בעצם הרעיון להביאם
וכלה באופן הטיפול שהוצע בהם התאים בדיוק להגדרה של קולוניות מטעים אתנית , כמו באמריקה! חוץ מהעובדה שמדובר בבני אותו עם.
כשהגיעו "תימני-כנרת" לכנרת, הם עבדו
כפועלים במושבות הסביבה (דגניה, ביתניה, חוות הפועלים ועוד), כממלאים את מקום הערבים בקולוניות המטעים האתנית. אולם, התימנים לא החליפו את הערבים אלא הקימו פלח שוק חדש של פועלים שמוקם בין הערבים ליוצאי מזרח אירופה. במקביל, קבוצת כנרת עלתה על הקרקע בסמוך למקום מושבם של "תימני כנרת" וכך צצה בעיה של אמצעי קיום ומיעוט משאבים (בעיקר מים וקרקעות) לשתי הקבוצות. העובדה שקבוצת כנרת עמדה על כך בתוקף שהתימנים יועברו, מעידה במידה מסוימת על חוסר רצון בשיתוף פעולה או בבסיס משותף. היה כאן למעשה רצון לבנות קולוניה אתנית טהורה, בה יהיו רק יוצאי מזרח אירופה. משאית מטרטרת פינתה בכוח את אחרוני התימנים מפה למרמורק וקצת אחרי שאלה פונו, גם המשאבה הפסיקה לעבוד. כנראה ששבקה בשל המחלוקות והגזענות הנוטפת, כאן על אדמת המריבה. או בגלל שבאותה שנה הגיע חשמל לאזור.

האחים נוויל עושים ביצוע מדהים לשיר של סם קוק:




 

לואיס ארמסטרונג ביצוע מדהים משנות ה-60 של ''כשהקדושים יצעדו פנימה'' 



When the Saints Go Marching in...
Some say this world of trouble is the only one we need
But I'm waiting for that morning when the new world is revealed...

הערה: נקודת הדרכה מתאימה ליד בית המוטור, בכניסה לקבוצת כנרת
קישורים נוספים:
תימני כנרת - גור מלמד

 דקל רם צמרת - משה פרג

תגובות

דורה אמר/ה…
מרתק! השיר של סם קוק זה אחד השירים האהובים כעלי אבל רק בביצוע שלו! הכנרת היא המקום האהוב עלי בכל מפת ארץ ישראל.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בין סניף בנק למעיין - מסלול טיול בשבילי נחל ראש פינה ואתר השחזור של המושבה הישנה

מכתבי פיינברג וסיפור קצר על חמורים

מתחם בית המכס בשלהי תקופת המנדט - נקודת הדרכה בראש פינה