תגיד, את הפשקוויל היומי קראת?

סיור בירושלים בשכונה הותיקה, מאה שערים. במהלך קורס מורי הדרך שאני עושה בימים אלו, מביא איתו הזדמנות לחזות בשיחת היום בשכונה כפי שזו באה לידי ביטוי בפשקווילים שמקשטים אותה. בעולם החרדי פשקוויל הוא כרוז אנונימי שמטרתו להשמיץ ולפגוע בזולת. לאורך הדורות יצאו רבנים נגד התופעה, ואמרו על כותבי פשקווילים כי הם עוברים על איסור חמור מדאורייתא. אך למרות זאת התופעה עדיין קיימת.
רבים בציבור כנראה אינם ערים להבחנה זו, ובלשונם משמשת המילה פשקוויל לתיאור כל מודעות הקיר המודפסות הנתלות על לוחות מודעות ברחובות החרדים ומעבירות מסרים לאוכלוסייה, אם מטעם רבנים החתומים בשמם, אם מטעם קבוצות מוכרות, ואם מטעם קבוצות אנונימיות כמו "ועד השכונה", "הועד לטהרת מחנינו", ''משמרות הצניעות'' ואחרים.
בדרך כלל הפשקוויל נועד להנחות את הציבור בסוגיה רלוונטית שעומדת על הפרק, או לדרבן את הציבור לנקוט בפעולה כזו או אחרת. הפשקוויל נושא בדרך כלל מסר ביקורתי ולעתים אף ארסי כלפי דמות מהציבור החרדי (לרוב עסקני ציבור) ומותח ביקורת על התנהלותם.
מיותר לציין שריבוי הפשקווילים לא תורם למראה האסטטי של השכונה שנראית כמו גטו יהודי במזרח אירופה ערב מלחמת העולם השניה. השכונה סובלת מהזנחה, צפיפות ולכלוך, המעיבים על איכות החיים בה.
לאחרונה שמעתי שיש מגמה של שיפוץ והרחבה של בתים בשכונה תחת פיקוח עיריית ירושלים והמועצה לשימור אתרים.

אופייה המיוחד של השכונה מושך קבוצות תיירים הבאים להתרשם ממנה. ביקורים שכאלה גורמים לעתים לחיכוכים בין המבקרים לבין חלק מהתושבים, המתנגדים בעיקר לכניסת נשים בלבוש שנתפס על ידם כבלתי צנוע. כדאי ומומלץ לערוך סיור בשכונה, כפי שאנו ערכנו, רק קחו בחשבון ששקית מים שהושלכה מאחד הבתים עלולה לנחות לכם ישר על הראש.

פשקווילים במאה שערים, צילום: זכריה הלוי

עוד בנושא:
''מטר מכאן ועולם אחר'' - כרמית ספיר-ויץ Ynet
סרטון מעניין על השכונה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכתבי פיינברג וסיפור קצר על חמורים

בין סניף בנק למעיין - מסלול טיול בשבילי נחל ראש פינה ואתר השחזור של המושבה הישנה

מתחם בית המכס בשלהי תקופת המנדט - נקודת הדרכה בראש פינה